نقد و بررسی Remember Me

نقد و بررسی Remember Me

Remember Me

نقد و بررسی Remember Me

خاطرات همیشه یکی از عناصر جدانشدنی از زندگی هر فرد است . این خاطرات که می تواند شیرین یا تلخ باشد بر روی آینده و راه و هدف هر انسان نقشی موثر ایفا می کند. Remember Me که توسط شرکت Capcom درE3 2011 معرفی شد، قصد دارد تا آینده ای که شاید اتفاق بیفتد را نشان دهد. آینده ای که در آن هیچ خاطره ای از ذهن پاک نشود مگر اینکه انسانی در آن دخیل باشد . جاییکه بتوانید خاطرات خوشایند را از ناخوشایند جدا کرد و هر یک را که دوست داشتید در ذهن نگهدارید .
در نگاه اول ممکن است بسیار خوب و مفید دیده شود اما تا آنجاییکه دیگران نخواهند در آن دست ببرند، خاطراتی را حذف کنند و یا به طور کلی آن را تغییر دهند . Remember Me درباره ی همین موضوع است و با شخصیت اصلی آن در دنیایی مدرن و آینده نگرانه به دنبال فواید و معایب این ایده خواهید گشت .

نقد و بررسی Remember Me

داستان

داستان بازی در آینده ، سال ۲۰۸۴ و درباره ی دختری با نام Nilin در پاریس که البته به عنوان Neo Paris نامیده می شود، روی می دهد .
در سال ۲۰۸۴ تکنولوژی به قدری پیشرفت کرده که می توان با استفاده از آن تمام خاطرات هر فرد در مکانی ذخیره، قسمت های ناخواسته ی آن را حذف و در مواقع لزوم دوباره به آن دسترسی پیدا کرد.
شرکت Memories با فناوری Sensen خود ، انحصار این تکنولوژی را در دست دارد و حالا تمام مردم به وسیله ی این دستگاه خاطراتشان را به شرکت می سپارند و طبیعی است که چنین چیزی علاوه بر مفید بودن ، در صورت استفاده نادرست به یک تهدید تبدیل شود و قدرت طلبان ، برای کنترل دنیا دست به هرکاری با این فناوری انجام دهند تا بتوانند کنترل مردم را به دست بگیرند .
داستان از جایی شروع می شود که نیلین در آزمایشگاههای Memories ، تمام خاطرات خود را از دست می دهد و در حال رفتن به سوی مرگ است که ناگهان فردی با نام Edge او را از مهلکه نجات می دهد و نیلین هم قصد دارد تا با کمک Edge و دیگر افرادی که در این راه با او همراه می شوند خاطرات گذشته اش را بازیابی کند ، که صد البته در این راه با دشواری های بسیاری رو در رو می شود .
پس از مدتی نیلین به قسمتی از خاطراتش دست پیدا می کند و می فهمد در گذشته یک شکارچی خاطره بوده و در این شغل ، خاطرات بسیاری از افراد را دزدیده و یا دست به تغییر در آن ها زده است . در ادامه نیلین به گروهی با نام Errorist ملحق می شود تا جلوی اهداف Memories را گرفته و حقیقت را بر ملا سازد .
داستان بازی از را می توان یک داستان کلیشه ای دیگر در بین عناوین ویدئویی دانست و دارای کشش خاصی نیست و به جز در برخی مواقع که با صحنه هایی جالب و تاثیر گذار رو به رو خواهید شد ، نکته ی جالب توجهی در خود ندارد . ضمن آن که شخصیت پردازی مناسبی هم برای شخصیت های اصلی و فرعی آن صورت نگرفته است که می تواند یکی از مهمترین نقاط ضعف بخش داستانی بازی باشد .

نقد و بررسی Remember Me

گیم پلی

سبک بازی H&S با تفاوت هایی ریز و درشت با عناوین هم سبک خود است . مهمترین تفاوت این بازی با دیگر عناوین هم سبک خود مانند DMC و GOW در طراحی حرکات کمبو توسط بازیباز می باشد . در اکثر عناوین H&S تعدادی حرکات چند ضرب از قبل طراحی شده وجود دارد که با اجرای درست آن شاهد از بین بردن دشمنان هستید ، و این همان جاییست که باعث تفاوت Remember Me با دیگر عناوین است که کپکام هم در هنگام معرفی بازی بر روی آن مانور زیادی داد و باعث توجه علاقه مندان زیادی به این بازی شد .
در این عنوان می توانید با رفتن به قسمت Combo Lab و قرار دادن تعدادی از ضربات موجود در بازی به صورت دلخواه و پشت سر هم ، کمبوی مورد نظرتان را ایجاد و در بازی علیه دشمنانتان استفاده کنید . این کمبوها که علاوه بر آسیب رساندن به دشمنان موثر هستند دارای قابلیت های خاص خود نیز می باشند . نوعی از ضربات باعث افزایش سلامتی نیلین و نوعی دیگر شامل ضربات قدرتی می باشد که با چینش صحیح این ضربات در کنار یکدیگر علاوه بر از بین بردن دشمنان پیش رو ، شاهد افزایش سلامتی و مهارت های لازم دیگر نیز خواهید بود.

علاوه بر کمبوهای مختلف، قدرتهایی در بازی وجود دارد که با پیشرفت در بازی آزاد شده و مورد کاربرد نیلین قرار می گیرد . مثلا قدرتی، ضربات سریعتر و قدرتمند تر در اختیارتان می گذارد و قدرتی دیگر با قرار دادن بمبی خاص بر روی بدن یکی از دشمنان باعث از بین بردن دشمنان موجود در محدوده ای خاص می شود .
علاوه بر از بین بردن دشمنان با استفاده از ضربات گوناگون، می توانید با دور زدن دشمن و از بین بردن Sensen موجود در پشت دشمن او را Overkill نمایید .
یکی از مهمترین ایراداتی که به بخش مبارزات بازی می توان گرفت این است که با سوئیچ کردن بین دشمنان، کمبوی مورد نظر ادامه پیدا نمی کند و برای دشمن جدید باید همه چیز را از اول ادامه دهید که به سرعت و زیبایی مبارزات آسیب جدی وارد کرده است .
مراحل بازی اکثرا در شب و در کوچه پس کوچه های شهر پاریس اتفاق می افتد . مراحل بازی را می توان شبیه به Dmc: Devil may Cry دانست به صورتیکه اغلب باید در محیط بازی حرکت کنید، حرکات پلتفرمینگ انجام دهید و با تعداد گوناگونی از دشمنان مبارزه نمایید .
البته در این بین حالتی جالب توجه گنجانده شده است که می توانید برای گذر از برخی از قسمتها ، از حافظه افراد استفاده کنید و با مرور حافظه فرد و انجام کارهای او به نقطه مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید .
از بخش معماهای بازی هم نمی توان به راحتی عبور کرد . با اینکه تعداد محدودی معما در بازی گنجانده شده ، اما همین تعداد محدود از یکنواختی بازی کاسته است . جالب توجه است که اکثر این معماها با مرور کردن حافظه افراد و گوش دادن به صحبت های رد و بدل شده می باشد که همین باعث پیچیدگی بیشتر آن ها می شود .
یکی از بهترین قسمت های گیم پلی Remember Me را می توان بخش Memory Remix دانست . در این بخش همان طور که از نامش پیداست ، با ترکیب مجدد عناصر قابل دستکاری در حافظه افراد ، میتوان خاطراتی جدید و آن گونه که مایلید ایجاد کنید .
کارکرد Memory Remix بسیار جالب طراحی شده است . ابتدا با مشاهده روند اصلی حافظه و دیدن ماجرا می توانید با عقب و جلو رفتن در حافظه و دستکاری کردن در قسمت هایی خاص از آن ، حافظه را آن طور که تمایل دارید تغییر دهید و کسی که قصد کشتن شما را دارد را به دوست صمیمی خود تبدیل کنید یا باعث خودکشی فرد مورد نظر شوید !
دشمنان موجود در بازی از تعدد خوبی برخوردار هستند و از سربازان معمولی تا روبات های پرنده را در بر می گیردند . Boss های بازی هم که معمولا جزو روسای شرکت Memories هستند دارای قابلیت ها و قدرتهای منحصر خود هستند و روش از بین بردن آن ها با یکدیگر متفاوت است . اما معمولا در انتهای هر مبارزه با باس های بازی با صحنه های دکمه زنی مواجه خواهید شد که پس از مدتی تکراری می شود .
HUD موجود در بازی کاملا سر راست و تمیز طراحی شده است . در طول مبارزات ، فقط در سمت چپ و پایین تصویر اطلاعاتی لازم درباره نیلین مانند میزان سلامتی و همچنین قدرت های خاص مورد استفاده دیده می شود . در هنگام انجام چند ضرب ها ، در پایین صفحه ، حرکت نمادین صحیح آن نمایش داده می شود که با انجام صحیح از روی آن شاهد کمبوی زیبای خود به صورت کامل خواهید بود . در طی مراحل و صحبت هایی که اکثرا بین نیلین و Edge صورت میگیرد ، تصویر شخصیت ها در بالا و سمت راست نمایان خواهد

نقد و بررسی Remember Me

گرافیک

گرافیک بازی به هیچ وجه مانند بازی های روز نمی باشد و در سطح متوسطی قرار دارد . اکثر محیط های بازی شبیه به یکدیگر و یکنواخت طراحی شده اند . محیط شهر اکثرا دارای تمی تاریک در شب و رنگ های سفید و نارنجی در روز همراه است که پس از مدتی کسل کننده می شود .
طراحی کاراکترهای بازی در سطح متوسط قرار دارد و محیط دارای جزییات زیادی نیست . مخصوصا اینکه لباس کاراکتر اصلی بازی بسیار مصنوعی نمایان شده است و هیچ عکس العملی نسبت به اتفاقات و حرکات شخصیت نشان نمی دهد .
نونورپردازی بازی خوب از آب درآمده و با توجه به اینکه برخی از دشمنان را باید با استفاده از روشن کردن منابع نوری از بین برد اثر گذار و زیبا طراحی شده است . سایه پردازی هم به طبع آن مناسب کار شده است .
اما فیزیک بازی آنچنان جلب توجه نمی کند . هیچ یک از اجسام موجود در محیط تخریب پذیر نیستند و در دشمنان هم چنین چیزی مشاهده نمی شود . هیچ فرقی نمی کند که ضربه به سر یا پای دشمن وارد می شود، فقط و فقط باید هر دشمن را با استراتژی مخصوص به خود از بین برد ، وگرنه باید با تعداد زیادی مشت و لگد کارش را تمام کنید .
حرکات و انیمیشن های موجود در بازی در سطح متوسطی قرار دارد . حالات راه رفتن و پرش های نیلین طبیعی انجام شده و ضربات به نرمی انجام می شود . ایرادی که به این بخش می توان وارد کرد افت فریمی است که در برخی مواقع در هنگام چند ضرب های گوناگون روی می دهد که این مشکل هم به دلیل متفاوت بودن ضربات، بنا به سلیقه ی بازیباز می باشد که برخی اوقات با ترکیب ضرباتی ناهمگون با یکدیگر و اجرای آن در میان انبوهی از دشمنان روی می دهد .

نقد و بررسی Remember Me

صداگذاری

صداگذاری را می توان از مثبت ترین قسمت های بازی دانست . صدای شخصیت اصلی توسط Kezia Burrows اجرا شده که واقعا خود از کار در آمده است . صداگذاری و هماهنگی بین حرکات لب و جملات واقعا خوب انجام شده است .
موسیقی بازی هم با ریتمی تند در هنگام مبارزات ، کمی به هیجان این بخش می افزاید و در کل این بخش از بازی موفق تر از دیگر قسمت های آن انجام شده است .

نتیجه گیری

عنوان Remember Me اگر با داستانی درگیر کننده تر و گیم پلی پربارتر و محیطی پر جزئیات تر ساخته می شود ، مطمئنا یکی از بهترین عناوین H&S امسال می بود که با کم کاری شرکت سازنده ، ایده ی بسیار خوب بازی فدای مشکلات ریز و درشت آن شد . اما آن طوری هم ساخته نشده که نقطه ی مثبتی نداشته باشد و تماما مشکل باشد .
احتمالا کپکام می تواند با ساخت ادامه ای برای این بازی و بهبود نقاط مثبت و حذف نقاط منفی آن ، از این ایده یک فرانچایز خوب ایجاد کند .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







موضوعات مرتبط: نقد و برسی
[ پنج شنبه 29 اسفند 1392 ] [ 14:26 ] [ علی امیدی ]
[ ]